LL-böcker betyder lättlästa böcker. Barnböckerna och ungdomsböckerna har illustrationer. Språket är enkelt med korta meningar. Trots det är böckerna spännande och bra. Läs själv får du se!

LL-böckerna kan du bara köpa på någon nätbokhandel och på Akademibokhandeln.


Innan människorna kom slogs monstren varje dag. Blodet flöt i stora sjöar, det fanns inga sjukhus och inga plåster heller. När människorna kom stängde de in monstren bakom höga murar.
Tills en dag då det föds en pojke som heter Arvid. Han vägrar att ha det tråkigt och bestämmer sig för att släppa ut alla monster igen.

Boken är illustrerad av Jonas Anderson.

 


Jag vill vara Ella!

Nåt har öppnat sej i min kropp.
Det bränner i hjärtat och känns tjockt i halsen.
Nu gäller det att stänga igen fort.
Jag hatar att vara så där ledsen, det syns för bra.
Jag vill inte att folk ska fråga hur jag mår.

Snart fyller Ella femton. Nu är hon ingen fjortis längre.
Men vem är hon då? I sin andra dagbok skriver Ella om döden och om att vara riktigt kär.
Och om hur svårt det är att vara modig.

Boken har teckningar av Eva Lindström.

 


Ella är tretton år och går i sjuan.
Hon skriver alla sina hemlisar i sin dagbok.
Här skriver hon om att hon har blivit en bitch.
För ibland är hon nämligen med och mobbar Fayka.
Ella är ihop med Max fast hon är kär i Julio.

Boken har teckningar av Eva Lindström.

 


Sofie är kär i Johan!
Hans ögon glittrar som stjärnor.
Hans händer är så sköna.
Men Sofies mamma säger att Johan redan är gift.
Hur ska Sofie göra?

 


Återberättad av Pernilla Gesén.

– Hur ska det gå för oss? klagade fru Bennet. Fem döttrar och ingen son! Ni måste gifta er med rika män, annars blir vi alla fattiga.

Familjen Bennet bor på ett trivsamt gods i södra England. Herr och fru Bennet vill gärna se att de fem döttrarna gifter sig med respektabla och rika män för att trygga sin framtid.

En dag bosätter sig den unge och förmögne Charles Bingley i närheten. Jane Bennet blir genast blixtkär i honom!
Charles har ofta med sig sin vän, Darcy. Den yngre systern Lizzy bestämmer sig snabbt för att ogilla Darcy på grund av hans sätt.
Men Lizzy kommer att få anledning att tänka om. Inte kan man låta en fördom komma i vägen för kärleken?

Stolthet och fördom är Jane Austens mest kända roman. Boken har blivit filmatiserad flera gånger.

 


Simon och ekarna

Skriven av Marianne Fredriksson och återberättad av Pernilla Gesén.

Karin är inte Simons riktiga mamma.
Men det vet inte Simon.
Simon vet inte heller att han är jude.
Andra världskriget pågår och judar dödas och måste fly.
Simon blir vän med Isak som också är jude.
Pojkarna växer upp tillsammans
och upptäcker kärleken men möter också ondskan.